Modernizace stanice metra Opatov a jejího východního vestibulu vstupuje do finální fáze. Vznikla tam dvojice výtahů a nyní může veřejnost rozhodnout o uměleckém ztvárnění zdi, která je součástí stanice. Starý obrázek bude přemalován jiným.
Nový velkoformátový mural art si mohou lidé vybrat v anketě Dopravního podniku Praha (DPP) a radnice Prahy 11. Hlasovat pro jeden ze čtyř návrhů, které se dostaly do finále vyzvané výtvarné soutěže, lze do 30. září 2020 na webu www.praha11.cz. Vítězný návrh budou autoři na Opatově realizovat v průběhu podzimu. Finančně na ni přispěje také společnost FINEP CZ a.s. Samotné dílo bude představeno veřejnosti společně se zprovozněním nově budovaných výtahů a modernizované stanice Opatov ve druhé polovině letošního listopadu.
Umění se vrací zpět
„Pět let je u streetartového umění dlouhá doba, na původním díle se značně podepsal zub času, počasí i stav fasády objektu. Naší snahou bylo nejen vrátit umělecké dílo na stejné místo, ale rozšířit jej na všechny plochy druhého vstupu do stanice. Proto jsem ve spolupráci s kurátorkou soutěže Alexandrou Karpuchinou vyzvala řadu umělců k výtvarnému pojednání celého objektu,“ vysvětluje záměr soutěže Anna Švarc, architektka metra.
Hlavně vyváženě
„Naší primární snahou při výběru oslovených umělců bylo proporčně vyvážené zastoupení streetartistů, akademických umělců, žen a mužů různých generací. Do finále jsme nakonec vybrali čtyři návrhy, veřejnost v hlasování rozhodne, který z nich na Opatově nakonec zrealizujeme. Jména autorů jednotlivých návrhů zveřejníme až po ukončení hlasování. Chceme, aby soutěž byla anonymní a jména umělců neovlivňovala vnímání a rozhodování účastníků ankety.“
Návrh 4: Flora a fauna – V návrhu na velkoformátovou malbu se nachází stylizovaní motýli druhu babočka bodláková (Vanessa cardui) a lilie tygří (Lilium lancifolium), které mají velmi podobnou vizualitu. Téma vychází z tajemné estetiky mikrosvěta, mimikrických principů a vizuálních znaků rostlin a okřídleného hmyzu. Skica je inspirovaná dobovými knižními vědeckými ilustracemi, především prací umělce art deco Eugène Séguye. Oranžovo-červená barevnost se shoduje s barvou metra linky CNávrh 3: Fragmenty celků – Další linkou tohoto streetartového umělce jsou obrazy komponované z fragmentů, které dávají dohromady větší výjev. Autor rozvíjí arcimboldovské téma a ze zdánlivě běžných předmětů staví obličeje v nadživotní velikosti nebo celé postavy. Obraz plný detailů se dá vnímat jako celek nebo také pozorovat z blízka a nacházet zde různé předměty a skryté významy. Tyto koláže se vyznačují výraznou barevností a často se prolínají s texty, které autor zapisuje svojí autorskou abecedou.Návrh 1: Pravěký murál – V kontextu pravěku lze považovat jeskynní malby za výtvarnou práci ve veřejném prostoru. Byly to první ambice zanechat po sobě nejen potomky a statky, ale i příběh, a oddělily tak naše předchůdce od zvířat. K tomuto momentu bych se chtěla svou prací vrátit a zdůraznit jej. Tyto dávné graffiti a murální malby v jeskyních se pro mnohé filosofy staly klíčem k dešifraci tajemství člověka. Byly to první duševní práce jakožto tvorba symbolických vyjádření, nejstarší obrazové zobrazení vyprávění příběhu, ale také první figurativní umění na světě. Vyobrazení zvířat a jejich lovu v jeskyních vždy patřilo k přiléhajícím pravěkým osídlením a sídliště vnímám jako novodobé osídlení krajiny. Návrh 2: Současná abstrakce – Abstraktní murál by měl především divákům z ulice předávat emoce, kterou v divákovi vzbuzuje kompozice barev, jejich působení v dané kombinaci a také dynamika tahů. Má působit jako malířská kompozice. Není to klasický streetartový murál a ani se nebude dělat klasickým nástrojem jako je sprej. Hravé a abstraktní tvary záměrně ponechávají prostor pro přesný výklad malby na každém kolemjdoucím. Někdo může vidět krajinu, kopce zalité zapadajícím sluncem, někdo hravou kompozici s odkazem na milánskou skupinu Memphis, která bojovala iracionalitou a zářivými barvami proti praktičnosti funkcionalismu.