Hoďte na něj hadr, volají lidé kvůli vyjádření o dopravě pražského radního Scheinherra!
Zdražení MHD je nutné, aby nezkolabovala, tvrdí pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) Pražané i řada odborníků nebo opozičních politiků se ptají, zda to myslí vážně, dělá si z lidí legraci nebo zkouší jejich trpělivost?
„Přestože víme, že to není populární krok, je nutný, aby hromadná doprava v Praze nezkolabovala…. Teď je trochu výjimečná situace – protože je epidemie, tak momentálně žádné změny neprobíhají,“ řekl radní v rozhovoru pro Lidovky.cz.
Radní by prý „až tak úplně“ nespojoval situaci s chystaným zdražením MHD v Praze s koronavirovou dobou. Přesto, že ještě nedávno uvedl on i jeho koaliční partneři, že to na to samozřejmě vliv mělo.



Foto: Facebook
Vyšší platy a komfort
„V případě Prahy se ale vedou diskuze o zdražování jízdného už poměrně dlouhou dobu, od roku 2000 se jízdné nezvyšovalo, naopak se ještě dvakrát snižovalo,“ řekl Scheinherr.
Přitom roční kupon na MHD v Praze zlevnil jen jednou, před pěti lety. Do té doby od přelomu tisíciletí podražilo jízdné několikrát.
„Přitom v Praze rostly platy – před dvaceti lety jste si za průměrný plat mohla koupit 3 roční jízdenky, dneska si jich můžete koupit 9. Zároveň rostly platy řidičů a celkově se zvyšovaly na provoz hromadné dopravy náklady v rámci energií. Navíc jsme rozšiřovali o miliony kilometrů ročně náš provoz a zapojili do něj i vlakovou dopravu,“ hájí chystané kroky magistrátu radní.
Pak ale přišla pasáž, která zvedla ze židle jak Pražany, tak i ty, kteří do Prahy jezdí a MHD se přepravují,
„Dostali jsme se tedy do situace, kdy oproti roku 2000 došlo k navýšení komfortu pro cestující, ale nikdy na to nebylo reagováno tržbami z jízdenek,“ uvedl Scheinherr.
„On je blázen. Komfort? Tomu se říká komfort, že ve vedrech v Praze tramvaje nemají puštěnou klimatizaci, že to jezdí jednou za deset minut, některé busy i jednou za půl hodiny? Proboha živého, hoďte na toho člověka hadr,“ rozdurdil se na sociální síti jeden z diskutujících a další se přidali.
„To jsou kecy, to jsem nežrala. Co to je za bláboly. To je snad základ! Vždyť oni a i Piráti od Hřiba řvali, že lidi musejí víc jezdit MHD, aby se eliminovala auta v centru, a že se tomu musí ceny přizpůsobit. Tomu tihle vyhulenci říkají podpora cestování? Ať už jdou do pr…yč,“ psali další diskutující.



O omezování MHD nic neví
Kdy se má městská a integrovaná doprava v Praze a okolí zdražovat, radní přesně neví. „Počítáme s tím, že by to mohlo být odsouhlaseno do konce roku a ke zdražení dojít někdy v prvním pololetí příštího roku,“ uvedl Adam Scheinherr.
U ročního kuponu, který dnes stojí 10 korun denně, by se mělo platit 11 nebo 12 korun, u j jednorázového kupónu by se cena mohla prý navýšit o osm korun. To zcela jistě Pražany k většímu využívání MHD nepřesvědčí.
O tom, že by se tramvaje, ale především autobusy měly nějak omezovat, prý Scheinherr neví, a to přesto, že se o tom na magistrátu skutečně jednalo. A ne jednou.
„Rozhodně nechceme jít touhle cestou. Může proběhnout nějaká optimalizace některých linek, ale spíš ve smyslu, že se proškrtají linky, které jsou nejméně a nebo nejsou vůbec vytížené. Tomu bych ani neříkal omezování MHD. Jde o drobnou optimalizaci, která by mohla ušetřit okolo čtvrt miliardy korun ročně,“ dodal radní.




