Nová runway? Ruzyně se musí řešit souběžně s městským okruhem a železnicí do Kladna
Praha 6 zkrátka chce před rozhodnutím o stavbě nové runwaye odborné podklady a stanovisko magistrátu. Vyvozovat z usnesení zastupitelstva souhlas se stavbou paralelní dráhy a s dalším rozvojem letiště, jak to prezentují některá média, je zavádějící – uvádí radnice s tím, že nepravdivé zprávy v Blesku nebo Lidovkách.
Jednání šestkového zastupitelstva na konci června Zastupitelé Prahy 6 požadují před jakýmkoliv rozhodnutím o stavbě paralelní dráhy na Letišti Václava Havla další odborné podklady a především stanovisko hlavního města Prahy. „Zastupitelé MČ Praha 6 po dlouhé diskuzi souhlas se stavbou paralelní dráhy nevyjádřili, navíc si stanovili podmínky jakéhokoliv svého budoucího rozhodnutí – patří mezi ně koordinace se silničním okruhem, napojení železnicí a právně závazné omezení provozu letiště,“ říká k tomu místostarosta Jan Lacina.
Praha 6: Magistráte – už se konečně vyjádři!
Praha 6 požaduje před projednáním stanoviska k územnímu řízení po investorovi (resp. státu) vypořádání procesu EIA a dále zejména koordinaci záměru s liniovými stavbami státu či (SOKP, železnice, metro), podmiňující investici napojení kolejovou dopravou a právně závazné omezení provozu letiště. Praha 6 vyzývá hlavní město Prahu k vyjádření jasného postoje k předmětné problematice a k aktivní spolupráci na prosazování obecních zásad a požadavků. Magistrát (Piráti, TOP 09, Praha sobě, STAN) ale žel řeší „důležitější“ věci, např. Smetanovo nábřeží.
Postoj radnice je konzistentní
Praha 6 po tři desetiletí zaujímá konzistentní postoj k letišti, jeho rozvoji, potřebám i provozu. Chápe skutečnost kontaktu letiště s obydlenými částmi města i snahy provozovatelů o povýšení letiště na zařízení 21. století. Na druhé straně však Praha 6 vždy důsledně hájí potřeby občanů, dohodnuté limity provozu i dopady z nich vyplývající. Od omezení nočního provozu až po např. dočasného zrušení pravidla „use it or lose it“. Dohodnuté kompenzace z provozu či jeho porušování obrací MČ P6 do zlepšování životního prostředí souvisejících území, má s letištěm otevřeno několik programů umožňujících např. dětem zahraniční studium a podobně.
Šestka se ohradila proti Lidovkám a Blesku
Vedení Prahy 6 se důrazně ohrazuje vůči článkům (konec června), a to na serveru lidovky.cz „Praha 6 podpořila výstavbu paralelní dráhy na Letišti Václava Havla…“ a na blesk.cz „Praha 6 odhlasovala rozšíření letiště, posvětila pouze vznik paralelní dráhy“. Oba články hrubým způsobem zkreslují obsah usnesení zastupitelstva. Vyvozovat z tohoto usnesení souhlas se stavbou paralelní dráhy a s dalším rozvojem letiště je zavádějící.
Ondřej Chrást (Piráti), opoziční zastupitel: Praha by neměla být tranzitním letištěm
„Zastupitelstvo Prahy 6, jehož jsem členem, projednávalo rozšiřování Letiště Václava Havla, mj. stavbu tzv. paralelní dráhy na území Prahy 6. Jako (zatím) jediný klub Piráti Praha 6 navrhují jasné a jednoznačné usnesení proti této stavbě. Nemyslíme si, že Letiště Praha by mělo být letištěm, které odbaví 30 milionů lidí ročně, nemyslíme si také, že by mělo být spádovým letištěm celé republiky a dokonce i příhraničních oblastí sousedních států. A nemyslím si, že by Praha měla být transitním letištěm. Na to jsou vhodná jiná, nikoliv město s letištěm v obytné zástavbě, nemluvně o dopravních problémech, klimatických problémech apod. Nikdo nechce dělat z Prahy vesnici, chceme její udržitelný rozvoj a existenci, což ale opravdu není 30 milionů odbavených ročně plus cargo, které by to také přineslo.“
Petr Píša (Zelení), opoziční zastupitel: Podepište petici 55miliard.cz
Pro záchranu celé naší planety musíme učinit podobné kroky jako pro záchranu před pandemií – klimatická krize sice není tak rychlá jako epidemie, ale její dopady můžou být ještě drtivější. Necpat za téhle situace miliardy do dalšího rozšiřování letecké dopravy je krokem, který je snad nejméně bolestivý.” říká opoziční zastupitel a předseda kontrolního výboru Prahy 6 Petr Píša (Zelení). Podle něj má podobný názor má již 1000 petentů a přes 10 senátorů. „K tématu Ruzyně se v podobném kontextu vyjadřují třeba Václav Hampl, David Smoljak, Jiří Růžička, Václav Láska, Jiří Drahoš a mnoho dalších. „Podepište petici 55miliard.cz a hlasujte na webu v anketě, za co nyní spíš utratit 55 miliard místo rozšíření letiště,“ vyzývá Petr Píša.
Vít Masare (Zelení), iniciátor petice a předseda pražských Zelených:
Jak utratit 55 miliard?
K tomu se vyjadřuje i vedení pražských Zelených: „Jak nejlépe využít 55 miliard, které chce vláda utratit v Praze, na zdvojnásobení kapacity letiště na 30 mil. cestujících za rok? Pokud by se vláda kdykoliv občanů zeptala, sotva by získala širší podporu pro tak krátkozraký projekt. Tím méně v době řešení koronaviru,“ komentuje Vít Masare (Zelení), iniciátor kampaně, spolupředseda pražských Zelených. Podle něj čelíme řadě velkých hrozeb a problémů, kde peníze chybí, a vláda by měla investovat udržitelně. „Na perifériích Česka už před krizí chyběly peníze i na kvalitní výbavu základních škol, vláda nezvládá chránit krajinu a lesy před suchem, modernizace energetiky a železnice je tak špatná, že už nyní Česko nezvládá plnit své klimatické závazky. Stávající kapacita letiště bohatě stačí. Investujem do budoucnosti, ne do luftu!“ uzavírá Masare.




