Opravdu budeme z Prahy do Budějovic jezdit za 90 minut?
Z Prahy v Českých Budějovicích za pouhých 90 minut. Takové sliby dává Správa železnic spolu s Českými drahami. Pokud dokončí IV. železniční koridor. Musí ale také fungovat trasa bez poruch, sebevrahů a dalších omezení. Nyní polostátní firma ukončila vyhodnocování nabídek v tendru na dalším úseku.
Právě v úseku od Ševětína k českobudějovické čtvrti Nemanice má být zakázka za půl miliardy korun, ale Správa železnic ji pořád nevyhlásila.
„Jasno o vítězi tendru má být v příštích týdnech,“ řekl náměstek šéfa SŽ Mojmír Nejezchleb.
Vítěz má zpracovat dokumentaci pro územní řízení a pro vydání stavebního povolení. Se dvěma dlouhými tunely půjde o nejnáročnější železniční stavbu za dlouhou řadu let. Pokud se vše podaří, pak by se dojezdová doba z hlavního města v jihočeské metropoli mohla výrazně zkrátit.
Pár let si ještě počkáme
Projektant bude mít na zpracování potřebných dokumentů až 15 měsíců. Soutěž na zhotovitele, který potřebné tunely vybuduje, by měla být za dva roky. Pak se může začít stavět. To znamená, že dříve než za pět až sedm let to nebude.
„Úsek od Ševětína k Nemanicím je dlouhý zhruba 17 kilometrů a jeho součástí budou i dva dlouhé tunely – Chotýčanský o délce 4 810 metrů a Hosínský o délce 3 120 metrů. Prvně jmenovaný bude nejdelším na české železniční síti. Celý úsek je veden v nové stopě. Náklady se dnes odhadují na 11 miliard korun, budování potrvá šest let,“ uvedli zástupci Správy železnic.
Úsek bude budován na rychlost 200 kilometrů v hodině. Stejně je tomu i u dvou úseků, které se aktuálně realizují: Votice – Sudoměřice u Tábora a Doubí – Soběslav.
„Úsek Nemanice – Ševětín je posledním úsekem IV. oridoru a po jeho dokončení by měla trvat cesta mezi Prahou a Budějovicemi 90 minut. „Jen blázen pak pojede z Budějovic do Prahy autem,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.




