ŘSD má problém s D3: Hrozí sesuv půdy!
Budovaná jihočeská část dálnice D3, tedy konkrétně její úsek od Českých Budějovic směrem na hranice s Rakouskem, má problém. Komplikace se sesouvající se zeminou projekt nejenom zbrzdí, ale i prodraží.
Ředitelství silnic a dálnic nyní rozhodlo, že v rozestavěném úseku D3 Hodějovice – Třebonín, jenž bude součástí obchvatu Českých Budějovic, kde hrozí sesuv půdy, se část svahu odtěží a část zpevní pilotovými stěnami. Vícenáklady na stavbě za sedm miliard korun, budou asi 15 milionů korun.
„Práce bychom rádi zvládli během léta, trasa dálnice se kvůli tomu měnit nemusí,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Případný sesuv se týká místa mezi dálničními kilometry 141,9 až 142,2. Česká geologická služba zjistila, že jsou tam staré svahové deformace. Odborníci vyhodnotili, že je to potenciálně nestabilní území.
Snad za osm let



Právě na to už před časem upozorňovali někteří místní odborníci s tím, že toto může nastat. Přesto stát naplánoval trasu právě tudy a vykoupil pozemky. Podobná situace před lety nastala na dálnici D8. Několik let trvalo, než byla havárie odstraněna.
ŘSD udělalo v lokalitě budované D3 doplňkový geotechnický průzkum. Nyní má zpracovanou upravenou projektovou dokumentaci, jak postupovat. Celá stavba se ale i tak o rok zpozdí, hotova by měla být v roce 2023. Nejen kvůli tomuto problému.
Firma, která dálniční úseky buduje, zastavila práce na kilometrovém tunelu Pohůrka v úseku Úsilné-Staré Hodějovice. „Příčinou je agresivní spodní voda, stavební firmy musí změnit technologii,“ dodal mluvčí ŘSD Rýdl.
V provozu je aktuálně 70 kilometrů dálnice D3, od středočeského Mezna do Českých Budějovic. Kompletní dálnice má mít 170 kilometrů a bude spojovat Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Dokončena by podle vyjádření premiéra Andreje Babiše měla být do roku 2028.




